20 Mart 2016 Pazar

Engellilerin Bir Yol Haritası Olmalı

Bir engelli kendi bölgesinde, yöresinde, köyünde farkındalığı artırabilir.

Kategori : Engelli Haritam
Konu : Engellilerin Bir Yol Haritası Olmalı
Yazan : Abdullah Tığ ( Engelsiz Renkler )
Not :  Engelleri aşmak için elime aldım klavyeyi yazdım başıma geleni.
Yazılış tarihi : 20.03.2016
Düzenleme : 29 ‎Ekim ‎2016 ‎Cumartesi, ‏‎15:28:11

Değerli okurlarım, engelli haritam kategorisi yazıma hoş geldiniz. Engelli olarak blog sayfamda engellilere yönelik bakış açısını bir nebze de olsa kendi çapımda anlatmak istediğim bir kategoriyi sizlere sunmak istiyorum.
  • Tabi ki istediğim her şeyi yapamam ama hala bir şey yapabileceğim ümidi içerisindeyim. Mesela çevremde bulunan bireyleri harekete geçirebilirim.
  • Ayrıca her şeyi yapamadığım için yapabileceğim şeyleri de geri çevirmeden var olan şeylerle harekete geçip bir şeyler yapabilirim.
  • Çünkü yapabileceğim şeyleri önemsiyorum bu düşüncelerimi de siz duyarlı okuyucularıma aktarmak istiyorum.
  • Onun için engellilerin bir yol haritası kategorisi benim için ayrı bir önem taşıyor. 
  • Zihnimdeki goncaları, tohumları toprağa dikip meyve vermesini beklediğim bir süreçten bahsediyorum.



Engelle giden yol kategorisi ise, meyvenin tazeliği, kokusu, aroması, olgunluğu damak tadına uygun olup olmadığını gönüllerinize hitap edip veya hitap etmediği bir yolcuğun hikayesinin tam ortasından paylaşımlar sunduğum yer olarak görüyorum.

Yaşadığım her durum, tanıştığım her insan benim öğretmenim, önceliklerim arasında bulunur. Engelli dünyasında yerimi aldıktan sonra yoluma devam etmeye bu şekilde çalışıyorum.

Engelli dostlarım bizlere sunulan haklardan ve imkanlardan memnun musunuz ?
Umarım Engelsiz renkler kişisel web yolcuğu bir renk bir ahenk felsefesiyle gönüllerinize hitap edebilir. 


Gelelim zihnimin içindeki gonca ve tomurcukları toprağa verip, dikme aşamasına geldiğim engelli haritamı siz değerli okurlarıma tanıtmaya.

1) Bir engelli kendi bölgesinde, yöresinde, köyünde farkındalığı artırabilir.
  • Nasıl artırabilmeli derseniz ? kendisine bir yaşam felsefesi oluşturmaya başlayarak farkındalığı artırabilir.
  • Bu yaşam felsefesi onun atı olmalı.
  • Artık kendi atına kendi binmeli.
  • Yaşamındaki ve çevresindeki boşluklarını binmiş olduğu atla doldurmaya başlamalı.
  • Çünkü insanların kazanmış oldukları alışkanlıkları bırakmaları zordur.
  • Onları ancak okuyarak, empati kurarak, doğru alışkanlıklar kazanmaları hakkında bilgi vererek öğrenmelerini ancak  biz engelliler sağlayabiliriz.

Biz engelliler böyle bir tutum, ve davranışta bulunduğumuz takdirde üzerimize düşen görevleri ve sorumlulukları fazlasıyla yaptığımız düşüncesindeyim.

2) Bir de şöyle sorular sormaktan kendime alıkoyamıyorum.
  • Hayatımız da güzel şeyleri çoğaltıp, ihtiyaçlarımızın temininde tek başımıza ne kadar ilerleyebiliyoruz ?
  • Ya da bizlere ışık tutan kimler olmalısı gerekiyor diye kendi kendime sorular soruyorum ?
  • Sonra diyorum ki, tabi ki sosyal devlet politikasını benimseyen devlet anlayışı, siyasi partiler, sivil toplum kuruluşları, dernekler, toplum içerisinde birlikte yaşadığımız her birey bu sorumlulukları bilmeli ve üzerlerini düşün görevleri yerine  getirmelidir diye kendimce düşünüyorum.
  • Bilmiyorum yanlış mı düşünüyorum ?  Engelli kişilerle tanışıp, onların hayatlarını renk katıp ışık olmaları çok mu zordur ?
Amacımız, hedeflerimiz bir ise bilgisiz ve ilgisiz bir toplum yerine daha bilgili daha ilgili, duyarlı bir toplum kendiliğinden meydana gelmez mi ?

Her bireyin toplumumuzda gereken öz güveni sağlaması, katkıda bulunması temel görevlerimiz arasında olması gerekmez mi ?


 Travma yaşayan bir kişinin nöroloji, psikiyatri veya psikolog tedavi yöntemlerinden haberleri var mıdır ?


3 ) Engelli dostlarım acaba haklarını biliyor mu ?

4 ) Engelli dostlarım bizlere sunulan haklardan ve imkanlardan memnun musunuz ?

a) Evde bakım hizmetleri tedavinizde yardımcı olabiliyor mu ?
b) 2022 maaşı ve vakıf aylıkları yeterli mi ?
c) Evde bakım ücreti neden evdeki kişi sayının geliri ile hesaplanıyor ?
d) Bir engelli ÖTV  ödemeden neden özel donanımlı araç alamaz ?
e) Vergi indiriminden ne kadar yararlanıyoruz ?

5 ) Bir engellinin aile  durumu, çevresi ve arkadaşları ile arasındaki ilişkileri nasıldır ?
  • Eğitim düzeyi ne seviyededir ? İş hayatı nasıldır ? 
  • Memuriyet yapabilir mi ? İş hayatındaki kişilerin engellilere bakış açısı nedir?
  • Önceki yaşayış biçimine kıyasla şimdiki yaşayış biçimi ne ölçüde değişmiştir ?
  • Bir engelli ile evlenmek toplum gözünde neden kabul görmüyor ?
6 ) Bir engelli bir çocukla nasıl iletişime geçebileceğini biliyor mu ?

7 ) Çocuklar engelli bir kişiyle karşılaştıklarında neler yapar ve ne gibi sorular sorar ?

8 ) Bir engelliyi anlamak için öncelikle bilmemiz gereken veya cevaplarını bulmamız gereken soruları ne ölçüde sorabiliyoruz ?
  • Mesela, engelli kimdir ? Kime denir ?
  • Ne yapar, ne yapamaz ? Nasıl yaşar ?
  • Huyu, suyu nasıldır ? 
  • Maddi ve manevi sıkıntıları nelerdir ?
  • Sigortası var mıdır ?  ya da sağlık güvencelerinden ne şekilde yararlanabiliyor ?
  • T.C Sosyal devletin engellilere bakış açısı nedir ?
  • T.C Sosyal devletin sağladığı imkanlar yeterli midir ?
  • Bir engelli medikal ürünlerini nasıl temin ediyor  ?
  • Bir engelli için medikal ürünlerin önemi nedir ?

9 ) Engelli yaşam ile hayatımızın en ummadığımız zamanında  karşılaşma ihtimalinin olduğuna neden göz ardı ediyoruz ?
  • Hayatımıza sürdürürken çevremizdeki engelli bireyleri görmezden geleceğimize neden sosyal projelere katılım sağlamıyoruz ?
  • Yada söyle sormak gerekiyor ?  Hiç engelli olamayacak gibi yolunuza devam edip vurdum duymaz bir yaşam size mutlu ediyor mu ? Tabi ki tercih sizin sosyal projelerde yer almamak sizin en doğal hakkınız. 

10 ) Bir bireyin o güne kadar belkide hiç bilmediği ve duymadığı bir durumu bir anda yaşaması nasıl bir durum olduğunu hiç kendinize sordunuz mu ?
  • Konu ve durum hakkında bir bilgi sahibi olan insanlar neler yapar ?
  • Engelli bireylerin o andan itibaren yaşama duygusunun vücudunda hissettiği yükün ağırlığı psikolojik durumuyla birleştiğinde ne fırtınalar koptuğunu biliyor musunuz ?

11 ) Engelli olmak zaten hiçbir zaman kolay bir süreç olmadığının farkındamısınız ?
  • Neden engellilerle empati kuramıyoruz ?
  • Toplumu oluşturan bireyler olarak engelliler için neler yapabileceğiniz konusunda bilgi sahibi misiniz ?

12 ) Sizce engellilerin evde yaşamaya mahkum olmasının nedenleri nelerdir ?
  • Ulaşabilirlik sorunları 2017 yılı itibaren hala çözüme kavuşturulamaması olabilir mi ?
  • Yollar, kaldırımlar, asansörler, otobüsler, minibüsler, kamu binaları, özel işletme kurumları engellilere göre mimarisinin yapılması ilk öncelikler arasında olmadığı için olabilir mi ?
  • Sözde mimarisi yapılan yerlerin hiç bir işe yaramaması akıllarda bir rant davasının oluşmasına zemin mi hazırlanıyor soruları ? zihinlerde beliriyor olması olabilir mi ?
  • T.C Sosyal devlet anlayışının engelliler için gerekli olan adımları atmakta geç kalıyor olmasından dolayı olabilir mi ? 
  • T.C Sosyal devlet anlayışı engellilere  sağlık, eğitim, ististam, ulaşa bilirlik, olanaklarının ne kadarını karşıladığının yoksa farkında değil mi ? 
  • T.C Sosyal devlet engellilerin toplumla bir arada yaşaması için gerekli düzenlemeleri hala yapmadığı için olabilir mi ? 
  • Engellilerin sosyal hayatlarını yaşamaları için huzurlu ve mürebbet ortamların hazır olmaması olabilir mi ? 
  • Bir engelli zamanını nasıl geçirebileceğini bilmediği için olabilir mi ?
  • Toplumun engellilere bakış açısı engellilere rahatsız ediyor olaması olabilir mi ?
  • Toplum olarak  ( aile, eş, dost, akraba, arkadaş ) engelli bireylerin tedavi süreçlerinde yalnız bırakmaları olabilir mi ?
  • Bir engellinin tedavi süreci hem fiziksel hem de psikoloji yönden devam etmesi gerektiği için olabilir mi ?
  • Engelli bireylere fiziksel ve psikolojik destek vermekte bilgisiz ve yetersiz kaldığımız için olabilir mi ?
  • Yada engellilerin moral motivasyonlarını toplamalarında yardımcı olmak ister misiniz sorularına alışkın olmadığımız için olabilir mi ?
  • Engelli ebeveynlerin çocuklarını dış ortamlara çıkarmak istemiyor olamasın dan dolayı olabilir mi ?
  • Engelliler adına bu iki unsurun ( fiziksel ve psikolojik desteğin )  entegrasyonun sağlaması bir elmanın iki yarısına benzediği için olabilir mi ?
  • Bunlardan birinin eksik olması diğerlerinin başarılı olma şansını azaltıyor olması olabilir mi ?
  • Sizin bu konuda düşünceleriniz nelerdir ?

13 ) Belki de en önemlisi engelliliğe giden yolda nasıl bir kaza geçirdiğin sorusuna verilen cevaptır.
  • Trafik kazası mıydı ?
  • Yoksa sığ denizde yüzerken mi oldu ?
  • Ağaçtan mı düştün ? 
  • Ya da merdiven inerken mi ayağın kaydı da kendini yerde buldun ? 
  • Doğuştan mıydı ?

14 ) Trafik kazası geçirmiş veya her hangi bir travma yaşamış bir kişinin hissettikleri nelerdir ?

Travma yaşayan bir kişiye hangi ortamda tedavi sunulur ?


15 ) Travma yaşayan bir kişinin nöroloji, psikiyatri veya psikolog tedavi yöntemlerinden haberleri var mıdır ? 

16 ) Travma yaşayan bir kişiye hangi ortamda tedavi sunulur ?
  • Hastanede mi ?
  • Hastanın odasında mı ?
  • Poliklinik servislerinde mi? ( vb yerlerde tedavi olanağı sağlanabiliyor mu ? )

17 ) Travma yaşayan hastaya tedavi edebilecek profesyonel hekim ve psikolog var mı?
  • Tabi ki var . Lakin onları ulaşmak onlardan tedavi almak neden milyonda bir ihtimal oluyor ?

18 ) Travma geçiren bir hasta bu hekimlerle en erken ne zaman bir görüşme sağlanmalıdır ?

19 ) Hastaya bu dönemde psikiyatri ve psikologlar ne kadar yardımcı olabiliyorlar ?

Omurilik felci nedir ?

20 ) Omurilik nedir ?
  • Omurilik ameliyatı sonrasında engelli bireyin neden fizik tedavi ve rehabilitasyon sürecinin başlaması gerekir ?
  • Geç kalınan bir tedavi sürecinin ne kadar hayati önem taşıdığı biliyor musunuz ?
21 ) Omurilik felci nedir ?

22 ) FTR ( Fizik tedavi ve rehabilitasyonu ) nedir ?

23 ) Fizik tedavi ve rehabilitasyon tedavimi ne zaman başladım ?

24 ) Yıllar sonra tekrar fizik tedavi ve rehabilitasyon tedavimi neden başladım ?


25 ) Fizyoterapist mesleği olduğunu biliyor musunuz ? Biliyorsanız fizyoterapist ile hasta arasındaki ilişkisinin önemi nedir ?

26 )  Fizik tedavi ve rehabilitasyon doktorunun bir engellinin rehabilitasyon tedavisi sürecinde sorumlulukları nelerdir ?


27 ) Sağlık Bakanlığı bir engellinin fizik tedavi ve rehabilitasyon tedavisine neden sınır getirmiştir ?



 Dikkatsiz Sürücülerin Trafik Kazaları


28 ) Trafik kazalarının nedenleri neler ?


  1. Dikkatsiz Sürücülerin Trafik Kazaları
  2. Bir Kazanın Başka Kazalara Sebep Vermemesi İçin Alınması Gereken Önlemler
  3. Neden Her Yıl On Binlerce İnsan Hayatını Kaybediyor
  4. Trafik Kazalarında Yaşanan Bilançolar

  • Engelliliğe giden yolda yaşamış olduğum trafik kazası sebebi ile böyle bir paylaşımlar yapmak istedim. Okumanızı tavsiye ederim.


Blog haritam kategorisi Blog'un İsmi, Sloganı Ve Felsefesi Nedir ?


30 ) Blog Haritam Kategorisinin Amacı Nedir ?

Engelli olarak blog sayfası açmış olduktan sonra yaşamış olduğum durumları anlamaya ve anlatmaya çalıştığım bir kategorinin paylaşımlarını sunmak istedim.

Blog sayfamda 2017 yılı içerisinde blog ve tema konularını yazmaya neden karar verdim ?

Blog haritam kategorisi Blog'un İsmi, Sloganı Ve Felsefesi Nedir ? Başlığı altında ilgi duyan okuyucularına bilgilendirmek üzere yazılmıştır. Tema ve blog konusunda bilgi edinmek isteyen okuyucularım var ise, okumalarını kesinlikle tavsiye ederim.



Not : Kendim… T8 seviyesinden yarı kesik (paraplejik) bir omurilik felçlisi olarak yaşıyorum.

Bir engelli olarak tedavi  sürecinde ve akabinde yaşadıklarımı, hissettiklerimi, düşüncelerimi edinmiş olduğum tecrübeleri, bilgileri, ilgili, ilgisiz herkesle paylaşmak istiyorum.

Belkide benim bilmediğim, yaşamadığım, duymadığım, gözden kaçırdığım bir konu olabilir.

Bende yaşadıkça, kitap okudukça yeni şeyler öğreniyorum. Öğrendiklerimi hemen sizlerle paylaşmak istiyorum.

Engelli dostlarım yorumlar bölümde bilgi ve tecrübelerini paylaşırlarsa bu konu hakkında ince görüşlerine belirtirlerse hem benim hemde bu yazıyı okuyanlara ışık olacaklarını inanıyorum.

Aynı dili konuşanların değil. Aynı duyguları paylaşanların anlaşabileceklerinin fikrindeyim.

Umarım sizlerde engellilere giden bir yol haritası çizelgesi hazırlamaya başlarsınız. Blog kurmamda bana yardımcı olan sevgili yeğenim Mehmet’e de teşekkür ederim.

 Saygı ve Sevgilerimle
  Abdullah Tığ


                                           

Abdullah Tığ
Abdullah Tığ

Ben Abdullah Tığ. Ben kimim diye merak edenler için, kendimle alakalı kısa bir bilgi vermek istiyorum. 1980 yılında güller diyarı Isparta'nın yedi renkli doğa harikası olan Eğirdir ilçesinde doğdum.

2 yorum:

  1. Yukarıda bahsetmiş olduğunuz gibi Benimde kendi nezlimce gıcık olduğum hatta bazen suratına pat diye indirmek istediğim insanlar var şöyle bahsedersem.
    Bir kere engelli veya değil kimseye uzvunun her hangi bir yerine bir şey olduğu zaman ahlayan vahlayan insanlara gıcık oluyorum. Vahhh Canımm nasıl bu hale geldin. Gibi veya Acıyan gözlerle bakmak gibi Sağlıklı veya Sağlıksız veya doğuştan veya Yolda giderken bir kaza da geçirebiliriz. Sokağa çıktığımız anda hepimiz için tehlikeler mevcut bunu ilk önce idrak etmeliyiz. Kaldırımlara araba koyanlara Metro veya diğer toplu taşıma araçlarına Engelliler için daha çok yer açılabilir diye düşünüyorum. Keza Metrolarda Asansörü Genç insanların kullanmasını hiç tasvip etmiyorum. Bunun haricinde Tüm bireyleri delici bakışlarla bakılmasını yine tasvip etmiyorum. Genelde bizim toplumda trene bakar gibi bakıp insanı rahatsız etmek gibi adetlerimiz mevcut. Yollar kaldırımlar daha ferah olabilir Konser alanları veya tiyatrolarda onlar içinde yer olması gerektiğini düşünüyorum. Eğitim seviyesi ne olursa olsun çalışma olanakları yaratılmalı diye düşüncelerim mevcut çok uzun yazdım Kalın sağlıcakla Başınız ağrımasın :) Güzel yazı için emeklerinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Engellilerin ulaşılabilirliği için daha çok adımlar atılması lazım. Herkes bir engelli adayıdır. Tabi bu idrak edemeyenler için farklı. Kader satılmıyor ki gidip iyisini alalım. İlginiz ve desteğiniz için teşekkür ederim. İnsanlar sağır olmuş bizler ise dilsiz olmuşuz. Umarım farkında lığı birlikte, beraber artırırız.

      Sil


1. Engelsiz renkler kişisel web yolculuğunun kuruş amacı iletişimi yazarak, konuşarak ve deneyimlerimizin birimi sonucunda doğru bilinen yanlışlıkları hep beraber görmemize sağlamasıdır.
2. Söz ağacımızın panorama sayfası etkinliğinin kuruşu amacı ise kendinize vereceğiniz bir söz, paylaşacağınız bir konu, yapacağınız bir öz eleştiri, kendinize neler kattığınıza bildirir.
3. Sevdiğiniz veya sevmediğiniz her konuya dilediğiniz ölçüde öz eleştiri yapma hakkınızın var olduğunu sakın unutmayın !
a. Kendi özgün yorumunuz sizinle iletişim kurmamızı sağlar.
b. Rica ediyorum yorum bölümüne veya özelden ben size takibime aldım size de blog sayfama beklerim demenize gerek yok !
c. Karşılıklı yorum yapalım, takip edelim hem gelişimimizi hem de büyümemizi katkı sağlayalım demenize gerek yok ! Tanımak, iletişim kurmak ve okuma isteği olanlar zaten gereğini yapar.
d. Demem o ki ilk önceliği blog sayfası olanlara, takip etmek için takip edenlere, yorum yapmak için yorum yapmaya arzulayan veya başka bir düşüncesi olan kişilerle mümkün oldukça iletişime geçmiyorum.
e. Böyle düşüncesi olanlara saygı duyuyorum ! Kendi adıma kusura bakmayın diyorum ! Belkide blog dünyasında böylelerine ihtiyaç vardır onu bilemiyorum ! Herkese blog yaşamında başarılar diliyorum.
Saygılarımla.