20 Mart 2016 Pazar

İlk Yardım Herkesin Sorumluluğudur



 Di̇yeli̇m ki̇, kaza yerinde yalnızsın ilk yardım için yaralı kişinin veya kişilerin ilk olarak bilinç ve solunum gibi hayati fonksiyonlarını kontrol etmelisiniz. Daha sonra yaralıların bilinci açık mı diye sorular sorup cevap alabiliyor muyuz ona bakmalıyız. Eğer bilinç açıksa onu sakinleştirip, korkup panik yapmamasını sağlamalıyız. Travma geçiren bir kişiyi rahatlatmak çok kolay olmasa da başımdan geçtiği için sakinleştirmek mümkün olduğunu düşünüyorum. Dikkat etmemiz gereken önemli bir husus da kaza yapan arabanın kontağı kapatmalıyız. Böylelikle her hangi bir patlama ya da zehirlenmelere sebep vermemiş oluruz.

 Artık kendi güvenliğimiz, kaza zedenin güvenliğini, arabanın motor güvenliğini, bir de çevremizdeki meraklı kişilerin güvenliğini sağlamış oluruz. Her zaman bir olay yerinde meraklı kişilerin vardır. Bu kişilerin hiç bir zaman yardımları olmadığı gibi ayak bağı olurlar. Bu tip insanları kazanın etrafında toplanmalarını önlemeli onları olay yerinden uzaklaşmaları için ikazlarda bulunmalıyız. Mümkün olduğu kadar bize yardım edecek yada olay yerine gelen 112 ambulans görevlilerine yardım edebilecek bilgiye sahip kişiler olmalıdır.  Bunun haricinde kalabalık yapmamalıyız.

 Hastanın  şikayetlerini kulak vermeli ve onlarla sakin bir şekilde konuşmalı, kanaması varsa, kanamayı durdurmalı.

  Birden fazla kazazede varsa, durumu ağır olanlar için belli bir öncelik sırası belirlenmelidir. Kanama, kırık veya çıkık varsa hastaya yerinde müdahale edilmeli, sırasını tespi̇t etti̇ği̇mi̇z yaralıları çok aci̇lden başlarsak bir hayat kurtarabiliriz. Unutmayalım ki, dünyada her 5 saniyede 1 kişi, yaralanma sonucu hayatını kaybediyor.

 Tıkanmış bir hava yolunun ölümcül hale gelmesi için sadece 4 dakika yeterli. Kaza kaynaklı ölümlerin %50'si kazanın meydana gelmesinden sonraki ilk 30 dakika içinde gerçekleşiyor. Acil durum vakıaların da hayatta kalanların %90'ı çevredeki kişilerin müdahalesi ile kurtuluyor. Solunum güçlüğü problemi olanların ve ci̇ddi̇ gördüğümüz kafa ve karın bölgesi̇ndeki̇ yaralanmaları olan kaza zadeye takip etmeliyiz.

 Diğer yandan kanamaları, yanıkları, zehirlenmeleri olabileceğini hastalara da varsayarak her 5 dakikada bir durum tespiti etmeliyiz. Durumları aci̇l olmayalar fakat hafif kanaması, yanıkları, zehirlenen hastalara da müdahale etmeliyiz. Bu durumu her 5 dakikada bir kontrol ettiğimizi sağlık ekiplerine söylemeliyiz.

                                 
Abdullah Tığ
Abdullah Tığ

Ben Abdullah Tığ. Ben kimim diye merak edenler için, kendimle alakalı kısa bir bilgi vermek istiyorum. 1980 yılında güller diyarı Isparta'nın yedi renkli doğa harikası olan Eğirdir ilçesinde doğdum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

1. Söz ağacımızın panorama sayfasına vereceğiniz bir söz, yapacağınız bir yorum, paylaşacağınız bir konu, kendinize neler kattığınıza bildirir.
2. İstediğiniz her konuya öz eleştiri yapma hakkınızın var olduğunu sakın unutmayın !
3. Rica ediyorum yorum yapmak için yorum yapmayın.
4. Ben takipteyim ve yorum yapıyorum size de beklerim demenize gerek yok ! zaten arif olan anlar ve gereğini yapar.
5. Kendi özgün yorumunuz sizinle iletişim kurmamızı sağlar.
Saygılarımla.